Historie Linserky
Od soukeníka k průmyslovému komplexu
Historie objektu v Resslově ulici se začíná psát v roce 1845. V tomto roce liberecký soukeník Gottfried Tanner staví klasicistní dům jako soukenickou manufakturu. Ten později prodává Christianu Linserovi, majiteli dílny na měděné a kovové zboží, který z něj vytvoří základ „Strojírny Ch. Linser“.
V době probíhající průmyslové revoluce Linser rozvíjí svůj podnik a mění původní tkalcovnu sukna na slévárnu a moderní průmyslový komplex, na jehož podobě se podíleli přední architekti své doby.
Na přelomu 19. a 20. století se Linserova slévárna od strojů pro textilky a pivovary odvážně vydala k motorismu, od roku 1902 vyráběla motocykly Zeus.
Vrchol přišel v roce 1906, kdy zde vznikl a byl představen na automobilové výstavě ve Vídni vůbec první čtyřválcový automobil v tehdejším Rakousko-Uhersku. Kromě magnetoelektrického zapalování a pneumatik byl vůz Linser Voituretta kompletně vyroben v Liberci, na což byli v továrně Linser oprávněně hrdí.
Linser nakonec postoupil licenci a dokumentaci pro výrobu automobilů nově založené automobilce RAF (Reichenberger Automobil Fabrik). Jejím majitelem byl vizionář, průmyslník a automobilový závodník Theodor von Liebieg. Po zahájení výroby v roce 1907 se přímá produkce automobilů přesunula do jiné továrny.
Linserův podnik však nadále sloužil k výrobě komponentů pro tato vozidla i pro vozy značky Laurin & Klement.
Paměť místa, které ožívá
V roce 1926 areál odkoupilo město a zřídilo v něm městské garáže. Následující desetiletí přinesla úpadek, chátrání a demolice.
Z rozsáhlého průmyslového komplexu, který kdysi formoval tvář Liberce, zůstala zachováná jediná budova – třípodlažní secesní slévárna, dnešní Linserka.
V období před započetím rekonstrukce vdechl opuštěné budově život studentský spolek Übergrund Linserka pořádáním kulturních akcí a setkání.
Její rekonstrukce není jen o záchraně architektonické památky, ale o transformaci industriálního ducha do moderního centra pro tvořivé obory.

